
Interactief
Informatie
Management
Voor ICT (programma) managers met een opdracht
Krijg inzicht in waar het werkelijk over gaat
Herken je dit?
- de ICT medewerkers zijn allemaal harde werkers, goed in hun vak en zeer betrokken bij de organisatie. Maar de voorspelbaarheid van hun dienstverlening is nog niet goed genoeg.
- de afdelingen bij bedrijfsvoering of in het primaire proces gaan hun eigen gang, kopen een nieuw pakket en ICT moet ‘even’ zorgen dat het ‘morgen’ vlekkeloos draait in. De leverancier zegt dat het plug-and-play is..
- na een proces wijziging loopt het aangepaste proces vast. De medewerkers krijgen de problemen niet meer opgelost, de organisatie begint er last van te krijgen. De irritatie groeit en de energie verdwijnt uit medewerkers en proces.
- we geven ons geld uit aan het steeds maar weer oplossen van technische storingen, maar de structurele oplossingen gebaseerd op een visie komt nog niet van de grond. De betrouwbaarheid van het ICT bouwwerk staat op het spel.
- jij hebt een duidelijke visie op ICT en beweegt daar naar toe, maar je merkt dat je hier en daar tegen onzichtbare muren aanloopt. He, da’s gek. Je dacht te weten hoe jouw speelveld eruit ziet, maar het lijkt toch anders te zijn.
- de invoering van de moderne digitale werkplek is op technisch vlak goed in kaart te brengen. De transformatie die de organisatie en de collega’s hiermee doormaken, heeft ook aandacht nodig.
Dan is Interactief Informatie Management iets voor jou en jouw organisatie.
Wat krijg ik dan?
Jouw vraag bepaalt wat je krijgt. Jouw vraag is mijn startpunt. Ik verzamel informatie over de veranderkracht van de organisatie. Deze informatie structureer ik volgens COBREW™, de binnenkant van organiseren, en het Nolan Norton model voor organisatie verandering.
Met die informatie ga ik aan de slag om jou en jouw organisatie te begeleiden naar de beste oplossing die voorhanden is. En dat doe ik door informatie te structureren, via krachtige interventies de betrokkenen activeren en begeleiden bij de implementatie.
Transformatie begeleiding
ICT programma’s in de organisatie zijn soms zo groot of technisch, dat medewerkers zich niet kunnen voorstellen wat het voor hen betekent. Met aandacht voor de programma doelstellingen begeleid ik de transitie van de collega’s van oud naar nieuw.
Weerstand is energie. Deze energie herkennen, aandacht en richting geven naar nieuw is wat ik doe. De medewerkers krijgen vertrouwen in zichzelf om aan de nieuwe situatie mee te werken.
of Proces optimalisatie
Processen geven helderheid in hoe een bepaald resultaat behaald wordt. Op papier vaak goed uitgewerkt, maar in de praktijk blijkt er dan toch gedoe te ontstaan. Het proces loopt niet, zit vast, en medewerkers lopen vast, saboteren de procesgang of volgen de geitenpaadjes om de afspraken heen. Dit creëert verborgen kosten, ergernis en negatieve energie in de organisatie. De flow gaat eruit.
Door mijn krachtige interventies krijgen de medewerkers inzicht in waar het gedoe door ontstaat, wat de oplossing en het actieplan is. De beweging komt terug in de organisatie en de verborgen kosten verminderen.
Interactief maatwerk
Interactief betekent dat jij en jouw team zelf aan de slag gaan. Bewust worden van wat er is en waar het werkelijk om gaat.
Ontdekken dan de benodigde kennis en de oplossingen voorhanden zijn.
De oplossing volgt dan ‘vanzelf’.