Missie, visie, strategie

Missie, Visie, Strategie. Mooie woorden die het bestaansrecht van een bedrijf aangeven.  Maar.. wat betekenen deze woorden voor jou?

Heb jij er wel eens over nagedacht wat jouw missie is ? En hoe ziet jouw visie eruit? Welke principes en waarden zijn belangrijk voor jouw handelen? Hoe maak jij jouw missie waar? Past de missie van jouw bedrijf bij jou? Hoe geef je jouw samenwerking met het bedrijf vorm? Hoe doe je dat in je prive leven? Is dat anders? En waarom dan?

Ik heb (eindelijk) mijn missie gedefinieerd. Met hulp van mijn coach, een branding expert en partners, die scherpe vragen stellen en mij mijn eigen weg laten vinden. En weet je wat er nu gebeurt? Alles wat ik doe, zakelijk, prive, vrijwilligerswerk, richt zich op het realiseren van mijn missie!

Een belangrijk onderdeel van mijn strategie is leren. Leren over mezelf, leren mezelf zijn, leren over de structuur van het leven, leren met jou, leren over jou, jou ondersteunen in leren over jezelf en leren jezelf te zijn. In welke fase van het leven je ook bent: scholier, student, startende werker, docent, ouder.. leren is onze gemene deler. Ik leer graag met jou, zodat we social-emotioneel volwassen kunnen zijn hoe jong of oud we ook zijn. Hoe ga jij om met jouzelf in alles wat je doet? Leer je mee?

 

Missie, visie en strategie – definities (Bron: Wikipedia)

Missie – is een beknopte omschrijving van de hogere doelstelling van een organisatie. Het doel van een missie is het bevorderen van de cohesive en coherentie van de organisatie.

Visie – de visie verwijst naar het gewenste langetermijnperspectief van een organisatie. Er is slechts één visie per organisatie. De visie wordt afgeleid van, en is in overeenstemming met de missie. Missie en principes (of waarden) vormen samen de visie.

Strategie – er bestaat niet één eenduidige definitie van bedrijfsstrategie. Een veel gebruikte definitie is afkomstig van Chandler: “Strategy is the determination of the basic long-term goals and objectives of an enterprise, and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals.”